Miért sikeresebb az a vállalat, ahol magas a csapat érzelmi intelligenciája?
Szerző: Nagy Andrea 2022.10.10.![érzelmi intelligencia munkahelyen](https://www.agoraintezet.hu/wp-content/uploads/2022/10/erzelmi-intelligencia-munkahelyen-borito.jpg)
Általában hajlamosak vagyunk rá, hogy az IQ-t az EQ, vagyis az érzelmi intelligencia fölé helyezzük, mintha az sokkal fontosabb lenne a boldogulás szempontjából. A valóság viszont az, hogy mindkettőre szükség van a mindennapokban, így például a munkahelyen is.
Sőt azok a vállalatok, ahol magasnak mondható a csapat érzelmi intelligenciája, sokkal sikeresebbek lehetnek – de vajon miért van ez így? Nagyon leegyszerűsítve az IQ, vagyis az intelligenciahányados egy adott személy értelmi képességeit, problémamegoldó készségeit mutatja. Az EQ, azaz az érzelmi hányados pedig azt a képességet határozza meg, hogy hogyan ismerjük fel, különböztetjük meg és kezeljük a saját, illetve a környezetünk érzelmeit.
![Szervezetfejlesztés lépései](https://www.agoraintezet.hu/wp-content/uploads/2023/09/reszletesen-cikk2-1-1024x576.jpg)
Daniel Goleman pszichológus, az érzelmi és társas intelligencia nagy hatású kutatója úgy gondolta, hogy míg az IQ befolyásolhatja, milyen jegyeket kapunk az iskolában, majd milyen lesz az első munkahelyünk, a további sikereinkben, előrejutásunkban már jóval nagyobb szerepe lehet az EQ-nak. Ennek oka rendkívül egyszerű: az, hogy milyen kapcsolatot tudunk kialakítani a többi emberrel, az életünk minden területére komoly hatással van, a sikerességünket is döntően befolyásolhatja. Goleman teóriájában az EQ főbb összetevői az öntudat, az önszabályozás, a motiváció, az empátia és a szociális képességek.
Érzelmi intelligencia szerepe a munkahelyen
Napjainkban a munkaerőpiacon a networking, vagyis a kapcsolatépítés az egyik legalapvetőbb teendő. A vezetők, menedzserek esetében elengedhetetlen a kimagasló EQ. Az sem véletlen, hogy gyakran ők maguk is a magas érzelmi intelligenciájú munkavállalókat részesítik előnyben.
![Vezetői soft skillek](https://www.agoraintezet.hu/wp-content/uploads/2022/11/vezetoi-soft-skillek-1024x576.jpg)
Egy cég életében szinte minden az interakcióról szól, rendszeresek a meetingek, a tárgyalások, a döntéshozatali szituációk. A szervezet fejlődésének, növekedésének záloga lehet, hogy mennyire sikeres a kapcsolatok kialakításában. Ehhez pedig alapvetően jó kommunikációs és konfliktuskezelési skillekkel rendelkező, empatikus dolgozókra van szükség.
A magas EQ-jú munkavállalók nyitottabbak egymás ötleteire, problémáira, meghallgatják a másikat, jobban látják a saját és a többiek szerepét is a csapatban, konstruktív visszajelzéseket adnak. Mindez összehangolt, olajozott működést eredményezhet. Az összetartó közösség ráadásul csökkenti a munkahelyi fluktuációt, megkönnyíti a hosszú távú tervezést.
![munkahelyi közösségépítés](https://www.agoraintezet.hu/wp-content/uploads/2022/12/avassa-be-a-munka-1024x576.jpg)
Goleman szerint az EQ része az önmotiválás is. Ez azt jelenti, hogy az ember képes arra, hogy külső motiváló tényezők nélkül is produktív legyen. A magas érzelmi intelligenciájú egyének tisztában vannak a saját erősségeikkel és gyengeségeikkel, ez pedig elősegíti a fejlődésüket is. Helyén tudják kezelni a kritikát, tanulnak a vezetői visszajelzésekből, ami pozitív befolyással bír a vállalat egészének eredményességére. Kordában tudják tartani az érzelmeiket, miközben alkalmazkodnak az olykor dinamikusan változó körülményekhez.
Látható tehát, hogy a magas érzelmi intelligenciájú csapatból jócskán profitálhat a vállalat. Az EQ némi elhatározással javítható. Az AGORA Intézet képzései segítenek a vezetők és munkavállalók önismeretének, kommunikációs és konfliktuskezelési képességeinek fejlesztésében. A képzések nemcsak a vállalat eredményességének fokozásához járulhatnak hozzá, hanem a munkahelyi hangulat emeléséhez is. Az önismeret elmélyítését célzó tréningről itt olvashat bővebben.