Hogyan lehet elfogadtatni a munkavállalókkal a változást? A változásmenedzsment legfontosabb lépései

Szerző: Nagy Andrea 2023.06.13.
Változásmenedzsment lépései

A vállalkozásoknak folyamatos változásra van szükségük ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a legkülönfélébb kihívásokhoz. Ilyen például az új versenytársak felbukkanása vagy a jogi környezet átalakulása. A változásmenedzsment a menedzserek, vezetők feladatkörének része, amely többféle tevékenységet is magában foglal, lényegi részét képezi a folyamat elfogadtatása a munkavállalókkal. Melyek a változásmenedzsment legfontosabb lépései?

A változások lehetnek kisebbek, a működés egy-egy apróbb részletét érintők, de akár egészen nagy kiterjedésűek is. Mindkét esetben fontos az átgondolt, hatékony irányítási stratégia ahhoz, hogy rendben végbemehessen a folyamat. A vezetőnek vagy menedzsernek egészen a koncepció megalkotásától kezdve az alkalmazáson át a kiértékelésig követnie kell az eseményeket. A procedúra során egyes lépcsőfokok megkerülhetetlenek, érdemes tudatosan készülni rájuk.

A szervezet felkészítése a változásra

A szervezetet fel kell készíteni a változásra, ehhez nemcsak konkrét, a logisztikát érintő kérdésekkel szükséges foglalkozni, hanem az azt végrehajtó alkalmazottakkal is, az ő együttműködésük nélkül ugyanis nem lesz sikeres a folyamat. A változás elfogadtatása korántsem egyszerű feladat, hiszen az emberek az esetek többségében természetüktől fogva ragaszkodnak a régi, megszokott dolgokhoz. Lényeges, hogy a vezető asszertívan kommunikáljon, világosan elmagyarázza a helyzetet, azt, hogy miért van szükség az átalakításra, hogyan profitál ebből a vállalat és az egyes munkavállaló. Rendszeresen kérjen visszajelzést a dolgozóktól, hallgassa meg a véleményüket, javaslataikat. Ha sikerül megnyernie az embereit az ügynek, az már fél sikert jelent.

Terv kidolgozása

A változás folyamata elképzelhetetlen terv nélkül. Ehhez tisztázni kell bizonyos kérdéseket: Milyen célok elérésében segíti a változtatás a szervezetet? Hogyan, milyen mutatókkal mérhető a teljesítmény? Pontosan milyen tevékenységeket, lépcsőfokokat tartalmaz (és milyen sorrendben) a projekt, és ki milyen lépésekért, feladatok elvégzéséért, ellenőrzéséért lesz felelős?

A változások végrehajtása

A kidolgozott tervben szereplő lépcsőfokok szisztematikus végrehajtása során rendszeresen ellenőrizni kell a folyamatokat, részeredményeket, emlékeztetni kell a csapattagokat arra, hogy miért van szükség a változtatásra. Érdemes megünnepelni a részsikereket is.

Változások beépítése

A változások vállalati kultúrába, mindennapos gyakorlatokba történő beépítésével megelőzhető a visszaesés, a régebbi állapothoz, módszerekhez való visszatérés. Az implementálást segítheti az ellenőrzés és a jutalmazás is. Ez különösen fontos a konkrét munkafolyamatokhoz, vállalati kultúrához kapcsolódó változások esetén.

A folyamat kiértékelése

Attól még, hogy lezajlott a változás, nem biztos, hogy sikeresnek is tekinthető. Javasolt kielemezni a folyamatot: Jelentkeztek-e akadások? Teljesültek-e a meghatározott célok? Ha nem, mi lehet a kudarc oka? Ha igen, megismételhető-e a siker más területeken is?

Az AGORA Intézet Változásmenedzsment tréningje segít a vezetőknek abban, hogy sikeresen menedzseljék a folyamatot, megértsék és kezelni is tudják a munkavállalók változással szembeni ellenállását. Az elsajátított tudás birtokában fel tudják gyorsítani a folyamatot, ami így olcsóbb és hatékonyabb lesz. A programról bővebb információt itt talál.

Személyre szabott megoldásaink a témában

Változásmenedzsment tréning

megnézem

Szervezeti kultúra-fejlesztés

megnézem

Élményalapú csapatépítés

megnézem

Együttműködést fejlesztő workshop

megnézem

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel hírlevelünkre, ha érdeklik az aktuális pályázatok, induló nyílt képzések, HR témájú tartalmak, podcastok, valamint a legfrissebb tréningpiaci trendek. Az AGORA Intézet havonta egyszer küld a témákban hírlevelet.