A 4 leggyakoribb kommunikációs stílus a munkahelyen, amit egy jó vezetőnek ismernie kell
Szerző: Nagy Andrea 2023.02.07.A munkahelyeken, ahol sok más-más hátterű, meggyőződésű és habitusú ember dolgozik együtt, különös hangsúlyt kell fektetni a kommunikációra.
Az egyes munkavállalókra eltérő kommunikációs stílus lehet jellemző, ideális esetben a vezető felismeri, megérti és kezelni is tudja ezeket. A hatékony párbeszéd zökkenőmentesebbé teszi a közös munkát, segít a konfliktusok elkerülésében, illetve a felmerülő nézeteltérések rendezésében. Fokozza a kölcsönös bizalmat, hozzájárul a barátságosabb, közvetlenebb közeg megteremtéséhez, ezáltal pedig növelheti a dolgozók elkötelezettségét. A jó kommunikációs készség az egyik legfontosabb soft skill, amivel egy vezető rendelkezhet, hiszen elengedhetetlen a szervezeten belüli interakciókhoz. A másik nélkülözhetetlen készség az empátia.
A leggyakoribb kommunikációs stlílusok
A jó vezető odafigyel a csapatára, tudja, hogy kit hogyan lehet motiválni, ki mire képes. A négy leggyakoribb kommunikációs stílus ismeretének birtokában nemcsak jobban kommunikáló, hanem empatikusabb és hatékonyabb is lesz. Ezek a következők:
- Passzív
- Agresszív
- Passzív-agresszív
- Asszertív
Természetesen nem húzható közöttük éles határ, és az is előfordul, hogy valaki az adott helyzet függvényében hol az egyikhez, hol a másikhoz folyamodik. Mi jellemző az egyes kommunikációs stílusokra?
Passzív kommunikációs stílus
A passzív kommunikátorok többnyire csendesek, ritkán beszélnek az érzéseikről és az igényeikről, nem adnak hangot a véleményüknek. Általában kerülik a konfliktusokat, nehéz kitalálni, hogy szükségük van-e segítségre, mennyire kényelmetlen nekik a szituáció. Esetükben a négyszemközti beszélgetések, a direkt nekik feltett, nyitott végű kérdések lehetnek célravezetők.
Agresszív kommunikációs stílus
Az agresszív kommunikátorok előszeretettel uralják a beszélgetést, félbeszakítanak másokat, gyakran előbb beszélnek, mintsem hogy gondolkodnának. Habozás nélkül fejezik ki a saját gondolataikat és érzéseiket. Ez a kommunikációs stílus könnyen vezet feszültséghez, konfliktushoz. Az agresszív kommunikátorral szemben fontos a nyugodt, higgadt hangvétel, illetve a társalgás professzionális mederben tartása.
Passzív-agresszív kommunikációs stílus
A passzív-agresszív kommunikátorok felismerése nem mindig könnyű feladat. Gyakran elrejtik a valós (ellen)érzéseiket, gondolataikat, szemtől szemben az elégedettségüknek, egyetértésüknek adnak hangot, ugyanakkor a háttérből manipulálnak. Szarkazmus és tagadás is jellemző a kommunikációjukra. A velük való interakció számos buktatót tartogat, érdemes egyértelmű, világos párbeszédre törekedni, és a lehető legkevesebb teret hagyni a félremagyarázásnak. Időről időre visszajelzést kell kérni tőlük, lehetőséget biztosítva a valós véleményük, panaszaik kifejtésére is. Ehhez érezniük kell, hogy tényleg őszinték lehetnek, a másik fél valóban kíváncsi a gondolataikra.
Asszertív kommunikációs stílus
Az asszertív kommunikáció a leghatékonyabb kommunikációs stílus – ideális esetben a team tagjai és a vezetők is ennek az elsajátítására törekednek. Az így kommunikáló személy őszintén és magabiztosan ad hangot a véleményének, képviseli a saját érdekeit. Teszi mindezt úgy, hogy figyelembe veszi, meghallgatja a beszélgetőtársai érzéseit és szükségleteit is. Ez az interakció kölcsönös tiszteleten alapszik. Az asszertív kommunikátorok a csapat pozitív hangjai, érdemes bátorítani őket, hogy minél gyakrabban szólaljanak meg, ha pedig lehetőség nyílik rá, vezető pozícióba helyezni őket. Inspirálni, támogatni tudják a többieket, szót értenek a passzív, az agresszív és a passzív-agresszív kollégával is.
A fenti kommunikációs stílusok ismerete segít összehangolni a csapatot, minimalizálja a konfliktusok esélyét és biztosítja, hogy mindenki szóhoz jusson a szervezeten belül. Az AGORA Intézet Asszertívitás tréningje elmélyíti a kommunikációval kapcsolatos tudást, tudatosítja a kommunikációs stílusokat, javítja a résztvevők kommunikációs készségeit. A képzésről bővebben itt olvashat.