Hogyan adjunk negatív visszajelzést, hogy ne legyen bántó? Eredményes technikák
Szerző: Nagy Andrea 2023.03.14.A munkavállalók teljesítményének értékelése a vezetői munkakör kulcsfontosságú része. A visszacsatolás lehet pozitív és negatív is, negatív visszajelzést adni viszont kevesen szeretnek, hiszen kifejezetten kényelmetlen helyzeteket eredményezhet.
A kritika megfogalmazása olykor elkerülhetetlen, hiszen az, feltéve, hogy konstruktív, segíti a dolgozókat a fejlődésben, növeli a csapat és a szervezet hatékonyságát is. Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan lát hozzá az ember. Visszafelé is elsülhet a dolog, ha nem jól közelíti meg a kérdést. A munkavállaló a szívére veheti a negatív visszajelzést, ami letörheti a lelkesedését és csökkentheti az elkötelezettségét is a cég iránt. Hogyan érdemes tehát hozzálátni?
Hogyan nem lesz bántó a negatív visszajelzés?
A negatív visszajelzés az a szükséges rossz, ami különösen hasznos a munkavállaló és a szervezet fejlődésében is. Azonban csak akkor, ha tisztában vagyunk vele, hogyan tehetjük valóban értékessé és a lehető legkevésbé bántóvá. Jól tudjuk, hogy az ítélkezés és a személyeskedés nem vezet célra, de akad még néhány tényező, amire oda kell figyelni. Aranyszabály például, hogy a negatív visszajelzés adása négyszemközt és lehetőség szerint élőben, még véletlenül se emailben történjen. Ahhoz pedig, hogy az emberek jól fogadják a kritikát, muszáj kialakítani egy bizalmi, nyitott és őszinte kapcsolatot a mindennapok során.
Lényeges az időzítés
Előfordulhat, hogy a visszajelzésre kevés idő jut, ám fontos, hogy amennyiben egy konkrét ügy kapcsán fogalmazna meg kritikát, ne teljen el hosszú idő az incidens és az értékelés között. A beszélgetésnek aktuálisnak kell lennie, hogy senkinek ne okozzon gondot a történések felidézése. Így megalapozottabbnak tűnik majd a vélemény.
Legyen konkrét
A túlzott általánosítás nem célravezető, de nem csak ez a gond vele. Amennyiben nem egy konkrét esetet, problémát emel ki a visszajelzésben, a dolgozó az egész munkavégzését illetően elbizonytalanodhat. Szintén nem érdemes egyszerre több, más jellegű aggályt megfogalmazni
Következetesség
A vezetői visszajelzésben a következetesség a kulcs. A rendszeres feedback-ek nemcsak a munkavállalók mindennapos hatékony munkavégzését segítik elő, hanem azt is, hogy felkészülhessenek az esetleges kritikára. Így az nem derült égből villámcsapásként éri őket.
Ne vonjon le elhamarkodott következtetéseket
Egészen addig, ameddig nem volt alkalma beszélni az érintett személlyel, lehetőség szerint kerülje, hogy értelmet, magyarázatot rendeljen a kérdéses viselkedéshez, eseményekhez. Amennyiben valaki például gyakran késik, ne mondja az illetőnek, hogy ez minden bizonnyal a motiválatlanság vagy a tisztelet hiányát jelzi. Egészen prózaibb okok is lehetnek a háttérben, és az indokolatlan minősítés rendkívül bántó és demotiváló lehet. Lényeges tehát, hogy a megbeszélés ne legyen egyoldalú, teret kell hagyni annak is, hogy a dolgozó is kifejthesse a nézeteit, véleményét.
Számít a testbeszéd és a hangnem
Azért, hogy a lehető legjobban átmenjen az üzenet, ügyeljen rá, hogy a hangnem közvetlen és egyenletes, ítélkező éltől mentes legyen. A testbeszéd is arról tanúskodjon, hogy biztonságos és nyitott a közeg, nem pedig rideg, hivatalos és elzárkózó. Az együttérzés és az empátia rendkívül fontos ilyenkor, a legalkalmasabb kommunikációs stílus pedig az asszertív kommunikáció.
Az AGORA Intézet Vezetői visszajelzés tréningje segít elsajátítani a vezetői visszajelzés művészetét. A résztvevők megtanulják, hogy hogyan adjanak ösztönző, motiváló visszajelzést akkor, ha a munkavállaló teljesítménye csökken. Ennek eredményeként csapatuk kevesebb hibával és eredményesebben dolgozik majd. A programról bővebb információt itt talál.