Szerepkonfliktusok a munkahelyen – Miért rendkívül károsak, és hogyan lehet megelőzni őket?
Szerző: Nagy Andrea 2022.12.05.Szerepkonfliktusok az élet minden területén, így a munkában is előfordulhatnak. Egyetlen ember számos szerepet tölt be a mindennapok során, családi állapota, foglalkozása mind-mind más feladatokat ad neki és jelenlétet kíván meg tőle. Az egyes területek határvonalait olykor nehéz meghúzni, ha ütköznek és egymás rovására mennek, szerepkonfliktus alakulhat ki.
Napjainkban különösen gyakori probléma például a munka és a magánélet egyensúlyának felborulása, határainak elmosódása, ami szintén szerepkonfliktushoz vezethet az érintett személy életében. Mikor jelenik meg a szerepkonfliktus a munkahelyen, hogyan hat a dolgozóra, és mit lehet tenni az elkerülése érdekében?
Gyakori szerepkonfliktusok a munkahelyen
Az élet különböző területein betöltött szerepek egyebek mellett azért fontosak, mert viselkedési irányelveket jelölnek ki. Társadalmi normák tartoznak hozzájuk, amelyek viszonyítási pontot is jelentenek az adott egyénnek. A szerepek fontosságából viszont az is következik, hogy a szerepkonfliktusok rendkívül összetettek lehetnek.
Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy szerepkonfliktus akkor fordul elő, amikor az ember különböző, össze nem egyeztethető szerepek felvállalására kényszerül. A munkahelyi szerepkonfliktus gyakori példái a következők:
Egy dolgozó, több munkakör
Már az álláshirdetések böngészése során felfigyelhet rá az álláskereső, hogy a munkáltató által megjelölt feladatok valójában nem egy, hanem nem ritkán 2-3 vagy még több munkakörhöz tartoznak. Rendkívül elterjedt gyakorlat, hogy a dolgozó többféle, olykor homlokegyenest más jellegű feladatkört kénytelen ellátni. Ilyenkor tulajdonképpen több szerep betöltéséről van szó. Amellett, hogy ez jócskán leterhelheti az érintettet, megnehezítheti a munkaideje beosztását, a teendői rangsorolását, zavartságot és feszültséget szül.
Munkavégzés egyszerre több szinten
Előfordul, hogy a munkavállaló a vállalati hierarchia több szintjén tevékenykedik egyszerre, például egy adott projektben a csapat tagjaként és felügyelőjeként, menedzsereként, tulajdonképpen középvezetőként is dolgozik. Ez számos nehézséget idézhet elő az érintett számára. Extra nyomást jelent mindkét területen, kirekesztéshez, a kollégák körében bizalmatlansághoz vezethet, középvezetőként pedig alááshatja a tekintélyét.
Tisztázatlan munkakör
A szerepkonfliktusok egyik leggyakoribb oka a tisztázatlan munkakör. Megfelelő képzés vagy útmutatás nélkül az alkalmazott olykor nem tudja pontosan, hogy mit várnak tőle, meddig terjed a hatásköre, milyen felelősségek tartoznak hozzá. Amennyiben a felettese nem segít az eligazodásban, bizonytalan lehet benne, hogy megfelelően végzi-e a munkáját, ami idővel rontja az önbecsülését, illetve fokozza a kiégés valószínűségét is.
A szerepkonfliktus frusztrációt, indokolatlan mértékű stresszt okoz, rontja a munkavállaló teljesítményét és a csapatdinamikára is rányomhatja a bélyegét. A kollégák közötti feszültséghez, konfliktusokhoz vezethet, fokozhatja a fluktuáció mértékét. Ajánlott tehát tudatosan tenni az elkerüléséért.
Hogyan kerülhető el a szerepkonfliktus a munkahelyen?
Vezetőként fontos tisztában lenni a szerepkonfliktusok jellemzőivel, jelentőségével, illetve azokkal a – fentebb is említett – tényezőkkel, amik miatt kialakulhat a probléma. Lényeges, hogy a munkavállalók érezzék, számíthatnak a felettesük támogatására, bizalommal fordulhatnak hozzá a munkakörüket érintő kérdésekben is.
Elengedhetetlen a nyitott kommunikáció és az átláthatóság, a szerepek világos, egyértelmű tisztázása. Amennyiben például új munkavállaló érkezik, nem csak őt, a csapatot is be kell avatni a feladataiba, a szervezeten belül betöltött szerepébe. Így elkerülhetők a kisebb-nagyobb „határsértések”, illetve biztosítható a zökkenőmentesebb együttműködés.
Bármennyire is csábító lehet kiaknázni egy magasan képzett, sokoldalú dolgozó különböző területeken is bevethető képességeit, hosszú távon egyáltalán nem biztos, hogy ez kifizetődő stratégia, különösen akkor nem, ha a munkavállalónak tartósan és párhuzamosan kell helyt állnia különböző munkakörökben. Érdemes elkerülni az olyan helyzeteket is, amikor egy adott dolgozó a vállalati hierarchia különböző fokozatain tevékenykedik egyszerre.
A szerepkonfliktusok megelőzésében az alkalmazottak és a vezetők fejlődését célzó képzések is segíthetnek. Az AGORA Intézet tréningjei a szervezet működésnek számos területén hasznosíthatók, egyebek mellett a konfliktuskezelés, a hatékony kommunikáció és az önismeret témájában nyújtanak valóban hasznosítható tudást a mindennapok során.