2025 végére a Föld lakosságának 30%-a Z generációs lesz, így a generációs különbségek kezelése behozhatatlan versenyelőnyt jelenthet a vállalkozások számára. Képzésünkön megismerheti, hogy hogyan lehet kialakítani és motiválni a gördülékeny együttműködést és mit tegyünk, ha problémákkal szembesülünk.
Egy friss kutatás szerint az emberek 42%-a úgy gondolja, hogy a generációs különbségek erősebbek, mint a kulturálisak vagy a nemek közöttiek.
Ennek ellenére kevesen foglalkoznak a generációk közötti különbségek kezelésével, miközben a generációk hatékony együttműködése óriási versenyelőnyt jelenthet.
Mit tehetnek a szervezetek, hogy megfelelően kezeljék a különböző generációk együttélését a munkahelyeken? Attitűdformáló tréningünkön arra keressük a választ, hogyan találhatják meg egymással a közös hangot a lassan nyugdíjba vonuló Baby Boomerek, az X-esek, Y-osok és a feltörekvő Z generáció.
A tréning segít megérteni és elfogadni:
- Miért feladatorientáltak az Y-osok és maximalisták az X-esek?
- Mi az oka, hogy a fiatalabb generáció a munkahelyen is élményeket keres?
- Hogy néz ki a jövő szervezete a generációmenedzsment szempontjából és hogyan segíthet a tudatosan felépített vállalati kultúra?
A tréning során megtudhatjuk:
- Hogyan építsük a motivációt a különböző korosztályoknál?
- Milyen sikereket érhetünk el, ha extra fókuszt helyezünk erre a területre?
- …és mit tegyünk, ha látványosan nagy a baj?
Várható eredmények
- Mélyebb önismeret/saját generációs mozgatórugók megértése.
- A tréning új ismereteket és szempontokat ad a különböző generációk normáiról, a közöttük kialakítható együttműködés lehetőségeiről.
- Kommunikációs tudás és eszköztár bővülése
- Tolerancia és megértés a generációk között
- Generációs konfliktusok oldódása
- Tudatosabb együttműködés
Mindezek segítik a résztvevőket abban, hogy találkozzanak saját, más generációkkal kapcsolatos viselkedésük, működésük kommunikációs csapdáival, fejlesztendő területeivel és támogatást kapjanak ezek változtatásához, fejlesztéséhez. A tréningen hangsúlyt kapnak a generációk közötti együttműködések lehetőségei és fontossága, gyakorlati megoldásokat adunk a hasonlóságokból és/vagy különbségekből adódó kommunikációs félreértések feloldási módjaira.

AGORA podcastok a témában
Z generáció a munkahelyen: mi fontos valójában számukra és hogyan működnek?
Vendégek: Bereczki Enikő generációkutató, Somogyi András a Bosch csoport humán erőforrásért felelős alelnöke Magyarországon és az Adria régióban
Generációs különbségek a munkahelyen – Lehet-e haver a főnök?
Vendégek: Steigervald Krisztián generációkutató, Mihók Krisztina Erste HR vezető
Generációk a munkahelyeken
Baby Boomerek: 1946 és 1964 között születettek
X generáció: 1965 és 1979 között születettek
Y generáció: 1980 és 1995 között születettek
Z generáció: 1996 és 2009 között születettek
Napjainkban az X és az Y generáció képviselői dominálják a munkaerőpiacot, hiszen a Baby Boomerek közül sokan már nyugdíjasok és a legfiatalabbjaik is 50 év felettiek. Az idősebbek már az Y generációba tartozók hozzáállását is nehezen viselték, miközben egyre többen vannak a Z-sek és egész másként képzelik el a munka világát, a karrierépítést, mint a többiek. Bizonyos feladatokat például egyszerűen nem hajlandóak elvégezni, egyre fontosabb számukra a hangvétel, amivel hozzájuk fordulnak, legfontosabb lojalitási faktoruk pedig a vezetőjük. Emellett az is igaz, hogy az ő tiszteletüket ki kell érdemelni, nem utolsó szempont náluk az sem, hogy tudnak-e az adott cég kultúrájával, céljaival, szellemiségével azonosulni.
A fiatalok a "túlzott magabiztosságukkal" vívhatják ki az idősebbek ellenszenvét - míg az idősebbek azzal hibáznak hatalmasat, hogy egyből alapértelmezettként várják el a fiataltól, hogy belépése első másodperceitől kezdve legyen tisztában azzal a vállalati kultúrával, amiben ők már hosszú évek óta otthonosan mozognak. (Forrás: Így légy sikeres Y és Z generációsként – Tari Annamária tanácsai; HR portál)
„A Z generáció nem homogén; ha mindenkit egyszerre próbálunk megszólítani, az olyan, mintha vaktában lövöldöznénk. Ez a generáció a változatosság mintapéldája, ezért a (…) kulcs a szegmentáció, hogy az üzenet pontosan annak és úgy szóljon, akinek szánjuk. Értékelik az autentikusságot, a gyorsaságot, és a személyre szabott megoldásokat. Ahhoz, hogy megnyerjük őket, nem elég ‚jelen lenni,‘ meg kell értenünk, mi mozgatja meg őket egyénenként.” (Forrás: Gen Z Report)
Kiegészítő a Z generációhoz:
Ami a szívükön az a szájukon, fontos nekik a szabadság, de a szakmai sikerek is, elvárásaik vannak, pedig még semmit nem tettek le az asztalra. Csak néhány azok közül a megállapítások közül, amelyek a Z generáció tagjaival kapcsolatban sokszor felmerülnek. Az 1996 és 2009 között születetteket IT generációnak is nevezik, hiszen ők már a digitális világba érkeztek. Másként gondolkoznak a munka világáról, mint az idősebbek, vagy velük ellentétben ők ki mernek állni magukért? Tény, hogy verseny folyik értük és az is igaz, hogy hamarosan a munkavállalók negyede közülük kerül ki.
Bereczki Enikő generációkutató szerint a fiatalokkal való párbeszédben nem a haverkodás és a lazaság a kulcs, hanem az emberség, ezért egyre inkább felértékelődnek a vezetői és emberi kvalitások. Úgy tartja, hogy a korábbi generációk tagjai is hasonló vezetőket szerettek volna, mint a mai fiatalok, csakhogy ők nem merték kifejezni igényeiket.
Bereczki Enikő rámutat arra is, hogy az első munkahely élménye meghatározó, miközben a Z generációs munkavállalókat meg kell tanítani dolgozni, működni a munka világában, hiszen ahogy ő fogalmaz az, hogy „önmagad lehetsz”, nem jelenti azt, hogy „behozhatsz a meetingre egy óriás hamburgert és ott elfogyaszthatod”. Ezeket mind tanítani és tanulni kell.
(Forrás: Z generáció a munkahelyen: mi fontos valójában számukra és hogyan működnek?, AGORA - Ember és szervezet podcast)
Kinek ajánljuk?
- Mindenkinek, hiszen valamennyien saját generációinkat képviseljük.
- Azoknak, akik együtt dolgoznak más generációkkal.
- Tréningünket ajánljuk munkatársaknak és vezetőknek egyaránt, hiszen minden szervezetnek fontos, hogy a különböző generációk képviselői megértsék a saját és a másik generáció különbözőségét és szinergiát alkossanak.
Tematika
- Ma élő generációk meghatározása, jellemzői, kutatási eredmények.
- Hogyan hatnak a szervezetre a különféle generációk?
- Hogyan tartsuk meg a z generációs munkatársat?
- Mivel motiválhatóak az y és a z generáció tagjai?
- Tipikus szervezeti konfliktushelyzetek és megoldásaik.
- Hatékony kommunikáció a különböző generációk között.
- Hogyan értsük meg egymást - attitűdformáló gyakorlatok.
- Coaching szemléletű/partneri vezetés - kulcs a fiatalokhoz?
- Esettanulmányok.
Oktató

Soós Andrea
Tréner-tanácsadó, coach
Soós Andrea tréner, tanácsadó, coach, kommunikációs szakember, közel 6 000 óra tapasztalattal rendelkezik. Munkája során abban hisz, hogy a változás mindig egyéni szinten indul el. Azaz megfelelő önismeret, önfejlesztés és a saját életünk iránti felelősségvállalás nélkül nem lehet jobb vezetővé vagy csapattárssá válni, de még konfliktust kezelni és rezilienciát építeni sem.
Speciális szakterületei a vezetőfejlesztés és a soft skills tréningek. A vezetők friss generációját készíti fel új szerepükre, a vezetői identitás megteremtésétől az önbizalom építésén át a hatékony működésig. A gyakorlott, régóta irányító, ám a megújulás szükségét érző feletteseknek pedig olyan módszereket ad át, melyekkel a berögzült, visszahúzó mintákat átírhatják, valamint megújíthatják vezetői eszköztárukat. A vezetői működés tudatosítása, a motiváló visszajelzések technikája, az önismeret és az eredményes vezetői kommunikáció szintén alapja fejlesztéseinek.
Soft skills tréningjein különösen hangsúlyos a stresszkezelési technikák átadása, a reziliencia területe, a gondolati átkeretezések fontossága, valamint a fókuszok megtalálása és azok tudatos, következetes használata. Elengedhetetlennek tartja az empátiafejlesztést, hiszen az asszertív kommunikáció csak akkor lehet hiteles és hatékony, ha alapvetően maga az ember együttérző. A konfliktusok nyílt és őszinte feltárása hozhat radikális változást a szervezeti kultúrába, ezért a két irányú kommunikáció tudatosítása szintén alapvető képzésein.
Kommunikációs szakemberként több évtizedes médiagyakorlattal rendelkezik. A nyilvános szereplések sikeréhez ad olyan könnyen elsajátítható technikákat, melyek által a résztvevők tudatosan kezelik a sajtót céljaik elérésében, magabiztosan nyilatkoznak és könnyedén megválaszolják akár a provokatív kérdéseket is.
Tapasztalt gyász- és veszteségkísérőként szervezeti szintű tanácsadást is nyújt, emellett család-, rendszer- és szervezetállító tréner.